Óra vagy edzés? Melyikre szeretnél járni?

Öltözői beszélgetés, fél füllel a szekrénysor túlvégéből: “Ez jó volt! Nekem az a célom, hogy jól leizzadjak, és ez teljesült.” Ennyi lenne a cél? Ha nincs ellenedre, egy kicsit többet is kaphatsz, ha már fizettél a mozgásért.

Ha valakinek az a célja, hogy jól leizzadjon, sok más opció mellett például az alábbi díjmentes lehetőségek is rendelkezésre állnak:
– konténerpakolás
– sittlapátolás
– ásás
– tűző napra kiállás
– stb.

Persze lehet mondani: oké, de ne forgasd már ki a szavakat! Igaz is, galád kis hasonlatok voltak, úgyhogy lépjünk egy szinttel beljebb a mátrixba. Tehát, legyen az a cél, hogy sportolással szeretne valaki leizzadni. Hm, alakul, de számomra még mindig hiányos. A helyzet az, hogy BÁRKI, aki az utcáról bejön, tud neked olyan órát tartani, hogy attól jól leizzadj. Például, ha egy hentes-mészárosnak fizetnél azért, hogy 2 db 1 kilós kézi súlyzó segítségével izzasszon meg téged, egész gyorsan sikerülhetne neki. Például, lehetne a húsboltban tragikus testtartásban körbe-karikába rohangászni a súlyzókkal, közben minden sarokban leguggolni a térdedet legjobban gyilkoló módon, minden új körben pedig nyomni 5 darab szabálytalan fekvőtámaszt. Ettől kétségkívül borzasztóan leizzadna bárki, miközben a derék hentes még buzdítana is: “Ez az, gyerünk, keményen, nópéjn-nógéjn”!

Leizzasztani valakit – ehhez nem kell szakértelem. Ehhez nem kell edzőnek lenni. Folyhat rólad patakokban a víz úgy is, hogy közben baleset- és sérülésveszélyes mozgást csinálsz. Vagy úgy is, hogy a mozgásnak kevés haszna van, mert nem fejleszti a testednek semmilyen rendszerét, ami a fizikai fittséged (állóképességed, erőd, gyorsaságod, hajlékonyságod) érdemi összetevője lenne. Sőt, a legrosszabb is megvalósulhat, amikor valami nem biztonságos és még értelmetlen is. Hogy ilyen a valóságban nem fordulhat elő? Tévedsz! Egy Spinner kerékpáron sajnos rengeteg ilyen “kreatív” mozgásformát meg lehet valósítani és sokan meg is valósítják. Csak néhány példa: guggolások tekerés közben, csípő elmerevítése, tornagyakorlatok tekerés közben, súlyzók vagy egyéb eszközök használata tekerés közben, “kanyarodás” – súlypont kihelyezése az egyik oldalra, ellenállás nélküli tekerés, stb.)

I-want-you-to-get-some-exerciseLényeg a lényeg: érdemes cizellálni kicsit a céljaidat! Az én szótáramban az edzésnek kizárólag az a sporttevékenység nevezhető, ami megfelel az alábbi követelményeknek:

  • Biztonságos. Elsőként és mindenek felett! Azaz, sérülés és baleset nélkül, egy darabban, két lábon, humanoidokra jellemző testtartásban távozol a tetthelyről.
  • Hatékony. Azaz fejleszti valamely olyan képességedet, amely hozzájárul az edzettség kialakulásához. Edzettség = egy esetleges terheléses mérésen, a megfelelő értékek tükrében, objetíven kimutatható élettani paraméterek. Például, egy álló vagy mozgó kerékpáron (e szempontból mindegy) a jó edzettség azt jelenti, hogy valaki már mérsékelt intenzitáson (pulzusszámon) is komoly teljesítményt / wattokat tud leadni. Például, az még nem állóképesség, ha valaki 45, 50, 80, stb. percen keresztül tud csekély ellenállás, azaz kicsiny teljesítmény leadása mellett állva tekerni. Az csak egy savasodástűrő képesség, amely önmagában nem jelent jó edzettséget / állóképességet. (Persze lehetne más példákat is hozni.)
  • Egyéni megfontolásokat tartalmaz és figyelembe veszi az aktuális napi formádat is. Azaz, neked hasznos, és nem a melletted tekerő Gizit fejleszti.

Mindezek mellett persze úgy az igazi, ha még élményt is ad az edzés, tehát ha örömmel csinálod és van kedved hozzá – a szaktudáson felül itt jön képbe az edző motivációs képessége, kommunikációja, előadói “vénája”.
Ja, hogy azért megy az ember fitneszterembe, hogy mindezek teljesüljenek, azaz felügyelet alatt, biztonságosan és hatékonyan lehessen edzeni? Miközben boldogan mozogsz és megbízol benne, a kihívás az edződé: legyen annyi szakmai tudása, amivel megugorja a fenti, általad támasztható alapelvárásokat.

Órát tartani nagyon könnyű, edzést tartani kicsivel nehezebb. Te melyikre szeretnél járni?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.