Mondj igent a kihívásra!

A kép igazat mond, csak a bringás edzések világában nem feltétlenül úgy kell értelmezni, ahogyan elsőre gondolnád. De akkor hogy? Kifejtem.
Kezdjük azzal az ténnyel, hogy a bringázás és a Spinning® is alapvetően kardioedzések, ahol elsősorban a szívedet és a keringési rendszeredet – összefoglalva, az állóképességedet edzed. A keringési rendszeredet azonban nem úgy kell fejleszteni, mint a vázizmokat, ahol tényleg van értelme akár teljes kifáradásig nyomni a sorozatokat egymás után. Az állóképességünket úgy tudjuk a legmagasabb szintre fejleszteni, ha a kardioedzéseink idejének nagy részét aerob intenzitáson töltjük (leegyszerűsítve, a maximális pulzusszámunk 80%-a alatt dolgozunk.) Az aerob edzés azonban nem közelíti meg a maximális terhelést. Olyan intenzitást jelent, amit hosszú ideig, akár órákig képes lennél fenntartani, ennél fogva fizikailag nem jelenti a határaid feszegetését.
A kép üzenete azonban mégis igaz! Annyit kell hozzá megérteni, hogy a bringán a “komfortzónából kilépés” sokféle formában valósulhat meg. Például, a legtöbb embernek messze nagyobb kihívást jelent egy órán keresztül, mérsékelt intenzitáson, a nyeregben ülve, fegyelmezetten tekerni, mint keményen meghajszolni magát egy váltakozó intenzitású Spinning® órán. Ez nem az ő hibájuk, inkább a mai világé, és azé, ahogy élünk benne. Ezzel együtt sajnos tény, hogy sok embernek nehézséget okoz figyelmét az adott pillanatra fókuszálni, és unalom érzése nélkül a nyeregben maradni. Hogy ez így is maradjon, abban sok esetben az edzésfelépítésnek is megvan a része. Egy kis jump, egy kis futás, most ülve, most állva – így néz ki egy “akcióval teli” tekerés, ahol fizikailag nagyon gyakran történik valami. Ugyanakkor a Spinning® program arra is lehetőséget ad, hogy az edzés mentális összetevőit hangsúlyozzuk és a fizikai képességeken túl azt is tuningoljuk, ami az elménkben van. Ilyen például az összpontosítás képessége, célok kitűzésének képessége, a kitartás és az elkötelezettség felépítése és megerősítése. Mindez olyannyira fontos a Spinning® programban, hogy az instruktoroknak lehetőségük van speciálisan ezeken a területeken képezniük magukat. A “Spinning® nyelv és vizualizáció”, a “Mentális tréning”, a “Zene, mozgás, érzelem” és más továbbképzések mind ugyanazt – az oktatók motivációs képességeit csiszolják. 
Hogy egy alacsonyabb intenzitású tekerésben kihívás van és az elvégzéséhez jócskán ki lehet és ki is kell lépni a komfortzónából, az biztos. Minden fejben dől el! A figyelem tudatos irányítása (mozgásra, légzésre, hajtástechnikára, fizikai vagy mentális képre, stb.) új dimenziókat nyit meg a Spinning® edzésben. Ahogy az elméd erősödik, a tested is egyre nagyobb munkát lesz képes ugyanaz a pulzusszám mögé társítani.
A kihívás mindenben ott van. Rajtad múlik, felismered-e, vagy inkább a kisebb ellenállás irányába mozdulsz, maradva a komfortzónádban, ahol minden megszokott és kellemes (még akkor is, ha fizikailag nehéz).
Én oktatóként és résztvevőként is szeretek igent mondani a kihívásra. Hiszen a kihívás motivál, ez tart mozgásban. Veled mi a helyzet?

© 2018 Posch Gabriella, Spinning® Mesteroktató, kerékpár edző