Mit tehetsz, ha kényelmetlen a nyereg?

spinMinden Spinning® rajongó rémálma a kényelmetlen nyereg, ami sajnos az egész tekerést megkeserítheti. Az alsótáji fájdalom különösen a kezdők ellensége, de akár rutinos tekerőknél is előfordulhat. Lehet az óra akármilyen szuper, ülhet veled szemben a világ legjobb oktatója, szólhat bármilyen magával ragadó zene, ez a probléma képes megölni a Spinning® érzést. Lássuk, mit tehetsz ellene!

Kezdő vagy? Még csak néhány órát tekertél?
Pontosan úgy, mint azoknál, akik csak hébe-hóba ülnek bringára, a Spinning® órák esetében is teljesen normális, ha az első néhány alkalommal kényelmetlenségeket tapasztalsz. Először is tehát, légy kitartó! Adj magadnak időt, hogy megszokd a nyerget illetve a kerékpáros testtartást. Ha szervezetedet új inger éri (jelen esetben egy, a megszokottól eltérő felületen való üldögélés a megszokottól eltérő testhelyzetben), egyáltalán nem meglepő, hogy tested válasza némi diszkomfort érzet formájában jelentkezik. Ha kitartó vagy, és a kezdeti kényelmetlenségen túl tudsz lendülni (minden fejben dől el), a rendszeres edzések eredményeként nem csak az edzettséged fog fejlődni, hanem fokozatosan csökken, majd nagy eséllyel megszűnik a nyereg okozta fájdalom is. Banálisan fogalmazva, szép lassan megszokod a dolgot.

Mi a helyzet akkor, ha jó ideje tekersz, és még mindig problémáid vannak?
Ne szépítsük, minden igyekezeted és hősies kitartásod dacára ez is előfordulhat. A következőkben szeretném felhívni a figyelmedet néhány fontos tényezőre, amelyeknek segítségével változtathatsz a helyzeten és szenvedés helyett visszakaphatod az élményt.

Sok múlik a nyergen!
A legtöbb teremben nem egy, hanem többfajta nyereggel felszerelt bringák találhatók. Alkat, nem, valamint testsúly kérdése, kinek melyik kényelmesebb. A laikusok általában azt gondolják, hogy a legpuhább és legszélesebb ülés a legkomfortosabb, ez azonban nem feltétlenül van így. Valójában nyereg puhaságánál sokkal többet számít az ergonómia, azaz a nyereg kiképzése, az emberi anatómiával kompatibilis kialakítása. Éppen ezért, ne ítélj ránézésre, hanem próbáld ki a teremben található összes típust. Biztos lehetsz benne, hogy jelentős különbségeket fogsz érzeni.
További trükk, hogy érdemes tekerés közben is időnként pozíciót változtatni a nyeregben, azaz kissé előre-hátra helyezkedni, “ficeregni”, amely nem csak a kényelmes üléshelyzet megtalálásában, de a medencetáji vérkeringés serkentésében is segít.

jajajBringásnadrág? Igen!
Idegenkedsz tőle? Ne tedd. A bringásnadrágot arra alakították ki, hogy akár hosszú órákat a nyeregben töltve is kényelmesen érezd magad. A bringásnadrág arról ismerszik meg, hogy ülepbetét található benne. Fontos tudni, hogy az ülepbetétek méretében és formájában, anyagában, valamint általános kialakításában jelentős különbségek mutatkoznak. Ugyan léteznek néhány ezer forintért megvásárolható darabok, de ezek általában nem bizonyulnak túlságosan jó minőségűnek. A drágább modellek pontosan attól magasabb árfekvésűek, hogy nem csak a nadrág anyaga és varrása, de az ülepbetét is messzemenőleg ergonomikus kialakítású, így viselése hihetetlen mértékben javít a komfortérzeteden. Érdemes a nemed szerinti modellt választani, ugyanis a női és férfi kerékpáros nadrágok ülepbetétjének kialakítása a nemek közti anatómiai különbségek figyelembevételén alapszik. Egy jó minőségű kerékpáros nadrág – bár nem olcsó darab – de évekig tartós marad, tehát hosszú távon is jó befektetés a vásárlása.
Főként kezdő hölgyek esetében tapasztalható, hogy idegenkednek a bringásnadrágtól. Ha nagyon nem szeretnél feszes nadrágban mutatkozni, akár fölé is vehetsz egy vékony nadrágot. Másrészt, manapság már kaphatók kétrétegű, bővebb bringás shortok is, amelyek alsó rétege egy klasszikus ülepbetétes nadrág, felső rétege viszont egy lezser szabású sportnadrág. Mindettől függetlenül, ha végignézel a teremben, nem kevés bringásnadrágos figurát fogsz látni (férfiakat és nőket egyaránt), és körülbelül a második alkalommal már Te is teljesen természetesen fogod érezni magad ebben a viseletben.

Nyeregre tett törölköző? Felejtsd el!
Főleg a kezdők fegyvere szokott lenni, azonban mindenkit szeretnék lebeszélni eme nem túl praktikus megoldásról. Egyrészt, az első kiállásnál le fog esni vagy el fog csúszni alattad. Ami ennél is rosszabb: gyűrődni fog, ami nemhogy csökkenti, de fokozza a kényelmetlenségedet. Mindezek következtében a tekerés helyett egész órán a törölköző igazgatásával leszel elfoglalva, ami nyilvánvalóan nem cél. Inkább használj kerékpáros nadrágot, amely professzionális és valóban kényelmes módon párnázza ki a nyerget (lásd fentebb). Esetleg, megpróbálkozhatsz speciálisan az ülésre húzható kipárnázóval (elérhető kerékpáros boltokban), bár személy szerint továbbra is a kerékpáros nadrágot javaslom, mint professzionális megoldást.

b206715961Nem csak nyom, hanem dörzsöl is…
Attól, hogy nem szokás beszélni róla, még létezik ez a probléma, és hajjaj, nemcsak létezik, de egészen megdöbbentő fájdalmakat is tud okozni tekerés közben. Attól függően, melyik testtájadon tapasztalod ezt a kellemetlenséget, többféle hatásos megoldást bevethetsz, preventív jelleggel. A kerékpáros boltokban illetve a Spinning® shopban is kaphatók olyan krémek, illetve gélek, amelyek kifejezetten a dörzsölés okozta irritáció megelőzésre szolgálnak, s amelyekkel edzés előtt a problémás területet bekenve elejét veheted a bajnak. Az ilyen készítmények nagy hatékonysággal alkalmazhatók pl. a belső combok vagy az üleped alsó részén. Intim testtájakra azonban ilyen szereket ne kenj! Helyette vásárolhatsz gyógyszertárban, drogáriában olyan krémet, amelyek ezeken a testfelületeken is biztonsággal (és hatékonyan!) alkalmazhatók, s amelyekkel nem csak kezelheted, de meg is előzheted az irritációt. Ilyen pl. a mindkét nem esetében használható Saforelle krém (ez itt a reklám helye, de miért ne, szeretnék hasznos tanácsokkal segíteni nektek).

Bízom benne, hogy bejönnek a fenti tippek, és a nyeregben való feszengés helyett már a következő alkalommal kizárólag a tekerés örömét fogod érezni.

Szerző:

Posch Gabriella
SPINNING® Mesteroktató, kerékpár edző

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.