Miért jó az ellenállás?

Ion%20Studio%20detailsMDA11%204121A bringázás olyan fránya sport, ahol az állóképességed optimális fejlődéséhez teljesítményt szükséges létrehozni a kerékpáron. De mivel tudod ezt biztosítani?

Biztosan tapasztaltad te is, hogy a Spinner® bringán mechanikájánál fogva – kb. 20 kg tömegű lendkerék, fix hajtás – lehet úgy is tekerni, hogy az ember nagyon gyors fordulatszámon teker ülve vagy állva. Ugyanakkor érdemes átgondolni, hogy minél magasabb a fordulatszám, általában annál kevesebb ellenállás társul mögé. Szélsőséges esetben nem is te leszel az, aki a pedálokat hajtja, hanem a lendkerék tehetetlensége, miközben a lábaid fel és alá utaznak a pedálon. (Ezt még akkor is könnyű belátni, ha kettes voltál fizikából.) Sok Spinning® órán látni, hogy gyors tempóban, de csekély ellenállás mellett tekernek az emberek, nem csak ülve a nyeregben, de kiállva síkon (“futás”), vagy jumpokat végezve. Ennek azonban sajnos nincs igazi fejlesztő hatása egy kerékpáron. Ha egy kinti bringán csinálnád ugyanezt sík terepen (magas fordulaton akarnál tekerni nagyon könnyű áttétel mellett), azonnal észrevennéd, micsoda energiapazarlást követsz el: a pulzusod az egekbe menne, miközben egy hároméves gyerek is lehagyna a háromkerekű biciklijével.
Ion%20Studio%20detailsMDA11%204046Még egyszer: a hatékony kerékpáros mozgás egyik alapja, hogy teljesítményt hozz létre a bringán. Ha nincs ellenállás, nincs teljesítmény sem. Ha nagyon pici az ellenállás, nagyon csekély marad a teljesítmény is – még ha ha ezerrel pörgetsz, akkor is.
Teljesítmény a Spinner® kerékpáron csakis értékelhető mennyiségű ellenállás használatával valósítható meg. Általánosságban elmondható, hogy többet ér alacsonyabb fordulatszámon, de magasabb ellenállás mellett tekerni, mint gyors fordulatszámon, de csekély ellenállás mellett pedálozni. A lényeg az egyensúlyban rejlik: ezt kell megtalálnod a bringás változók között, hogy hatékony legyen a Spinning® edzésed. Megfelelő fordulatszámhoz megfelelő ellenállást társítani – ez a titok nyitja. A dinamikus (pl. 100 fordulat / perc feletti) fordulatszámnak is tud értelme lenni kiállva a nyeregből, ha azt például egy sprint formájában végzed: csak 10-15 másodperc, de nagyon jelentős ellenállás van a lendkeréken. Ezzel szemben, hosszú percekig “futni” a síkon incifinci ellenállás mellett – bár biztos mókás – de mint bringás edzés, sajnos csacskaság, és az értékes edzésidőd elpazarlása.
A Spinning® edzés 50 percét sokféleképpen lehet eltölteni a bringán, de nem mindegy, hogyan! Tájékozódj, olvass, művelődj, legyen minden perced értékes a Spinning® teremben! További Spinning® cikkek itt: http://www.poschgabi.hu/cikkek/

Szerző: Posch Gabriella, Spinning® Mesteroktató, kerékpár edző