Miért használj bringáscipőt?

IMG_1448Akár kerékpározásról, akár Spinning® órákról van szó, a bringáscipő vásárlása a hosszú távú jó befektetések sorába tartozik. Csakúgy, mint más minőségi sportcipők, nem kétfilléres darabok, de bőven megérik az árukat és biztosan nem fogod megbánni, ha beszerezted. Olyannyira, hogy aki egyszer megszokta, később már nehezen tudja elképzelni, hogy másban tekerjen, használata természetessé és magától értetődővé válik.

A kerékpáros cipőknek több típusa, és persze sokféle árkategóriája létezik. Ha a főbb típusokat szeretnénk felsorolni, akkor országúti kerékpározásra, mountain bike-ra, triatlonra, kerékpártúrákra, illetve kifejezetten edzőtermi, indoor cycling használatra kifejlesztett bringáscipők léteznek. Közös bennük, hogy talpuk többé-kevésbé merev, illetve egy stopli segítségével (SPD, LOOK, stb) közvetlenül a pedálhoz csatlakoztathatók, onnan pedig egyszerű mozdulattal “kiszabadíthatók”. A felsőrész lehet bőr vagy speciális szintetikus anyag, csatos, tépőzáras, esetleg – bár ma már nem jellemző – fűzős megoldással.

Ezeket a cipőket nem járásra, hanem kerékpározásra alkották meg, és mint ilyenek, hatékonyság, komfort és biztonság terén nyomukba sem érhet semmilyen más lábbeli, ha tekerésről van szó.

Ó, én nem vagyok olyan profi…

zapatillas-northwave-multiapp-blanca-violeta

A Northwave kifejezetten edzőtermi kerékpáros / Spinning® használatra kifejlesztett bringáscipője, elérhető a fenti “nőcis”, illetve férfias színekben is.

A bringáscipő használata nem profizmus kérdése. Ha például heti két alkalommal tekersz Spinning® órán, akkor is elemi érdekedben áll ezt a kétszer 45-50 percet a leghatékonyabban, a legkényelmesebb és legalkalmasabb felszerelést használva eltölteni, megteremtve anak feltételeit, hogy a legtöbbet hozd ki az edzésből. Ha ennél többet mozogsz, akár kint, akár bent a teremben, értelemszerűen hatványozódnak a fenti szempontok. A bringás cipő tehát bármilyen edzettségi szinten legjobb választás a tekeréshez.

Más cipőkkel ellentétben, ezt a lábbelit arra alakították ki, hogy kerékpáros mozgást végezz benne. De pontosan miben is állnak a bringás cipő előnyei?

 

BIOMECHANIKA ÉS HATÉKONYSÁG

perfectpedalA kerékpáros cipő használata lehetővé teszi, hogy a pedálhajtási kör minden egyes fázisában erőt fejthess ki a pedálra. Ha normál sportcipőben tekersz, kizárólag a lefelé irányuló pedálcsapási fázist tudod hangsúlyozni, azaz, a pedált csak lefelé tudod nyomni. Ezzel nagyrészt a combod elülső felén található izmokat illetve a farizmokat dolgoztatod, miközben a lábadban található többi fontos izomcsoportot alacsony hatásfokkal használod. Mivel a kerékpáros cipő talpára szerelt stopli segítségével a cipő rögzül a pedálon, képessé válasz felfelé húzni, valamint a felső holtpontról lendületet átvinni a következő pedálhajtási kör hatékony indításához. Ezzel összességében több izomcsoportot dolgoztatsz meg, a hajtási technikád jelentősen javul és hatékonyabbá válik az egész tekerésed.

Knee Over Pedal Spindle

Ez a kép egyfelől a nyereg vízszintes pozíciójának beállítását mutatja (a hajtókar talajjal párhuzamos állásában a térdnek pontosan a pedáltengely felett kell lennie), másfelől a talp megfelelő pozícióját a pedálon: a pedáltengely a talp legszélesebb része alatt (talppárna) található.

Szintén a hatékonyság és a biomechanika témájához tartozó szempont, hogy – ellentétben az utcai cipőban történő tekeréssel – a stopli helyes felszerelése esetén (!) a talpad automatikusan olyan pozícióban kerül a pedálra, amelyben a leghatékonyabb az erőkifejtés. Ez a bizonyos pozíció a kerékpáron akkor valósul meg, ha a talpad legszélesebb része helyezkedik el a pedálon. Mivel a kerékpáros cipő talpán pontosan ezen a helyen található a stopli, a pedálon is csak helyes pozícióban tud elhelyezkedni a lábad. Ezzel szemben, a Spinning® órán utcai cipőban tekerők jelentős része egyszerűen csak a klipsz teljes hosszában bedugja a lábát. Ennek “eredménye” lábmérettől függően gyakran az lesz, hogy az illető lába a pedálon túlságosan elől vagy hátul lesz. Mindez fizikai és anatómaia tényezők mikatt csökkenti a pedálokra kifejthető erőt, vagyis kevésbé lesz hatékony a tekerés, mint amennyire lehetne.

BIZTONSÁG ÉS KONTROLL

A pedálba „dokkolás” és onnan kilépés csak első próbálkozásra tűnik bonyolultnak. Nagyon rövid idő alatt automatikussá válik, hogy elinduláskor és megálláskor egy villámgyors mozdulattal be- vagy kilépj a pedálból. Ahelyett, hogy használata macerás vagy veszélyes lenne, fokozott biztonságot ad a stopli, mivel magasabb szintű kontrollt tesz lehetővé a kerékpár felett. Mivel a cipő talpa tekerés közben a pedálra rögzül, lábaid nem tudnak lecsúszni onnan. Ez fontos biztonsági tényezőt jelent a közel 20 kg-os lendkerékkel ellátott Spinner bringán, ahol a lábad klipszből történő kicsúszása esetén a lendkerék tehetetlensége miatt az acél hajtókar tovább forog, a bokád épségét veszélyeztetve (ezért található vészfék minden Spinner® kerékpáron). Az igazi bringán pedig a gép irányításában és uralásában van jelentős szerepe, különösen olyan helyzetekben, ahol mindezek hangsúlyos szerepet kapnak (pl. nedves úton, terepen, stb.)

KÉNYELEM

A Spinning® órákon a lendkerekes bringa mechanikájából következően (lásd fentebb) bringáscipő hiányában kötelező a klipsz („kosár”) használata. Ha ezzel tekersz, a bringára való felülés után le kell hajolnod, illetve gyakran óra közben is meg kell húznod-igazítanod. Mennyivel egyszerűbb és kényelmesebb csupán a lábad apró mozdulatával szemvillanás alatt a pedálhoz csatlakozni, vagy onnan kivenni a lábad! Még inkább igaz ez azokra, akik igazi kerékpárral használnak klipszet a hatékony tekerés érdekében, ott ugyanis egy hirtelen megállás esetén (pl. eléd hajt egy autó) mindennek még hangsúlyosabb jelentése van.

northwave-extreme-tech-plus-shoes-orange

Csúcskategóriás, karbontalpú cipő a Northwave-től. Ennél nincs merevebb, ennél nincs feljebb!

Végezetül, ejtsünk pár szót a bringáscipő talpáról is. Az utcai cipőkkel ellentétben a bringáscipő talpa nem hajlik, hanem merev. Fizikai tény: minél keményebb, merevebb a cipő talpa, annál több erőt lehetséges átadni a pedálra. Ezen kívül, a merev talp tekerés közben kényelmet is biztosít. Az utcai cipőben tekerők gyakori problémája a talp zsibbadása vagy fájdalma, főleg vékony, puha talpú tornacipő vagy könnyű sportcipő használata esetén. Ez a probléma azonnal megoldódik, amint bringáscipőre vált az illető.

Összességében elmondható, hogy a kerékpáros cipő hatékonyabbá, biztonságosabbá, jobban kontrollálhatóbbá, valamint kényelmesebbé teszi számodra a tekerést, akár Spinning® órákról, akár bringázásról van szó. Mindezek neked is járnak, tehát itt az ideje, hogy ne csak a nyeregbe pattanj, de a pedálba is kattanj 😉

Jó tekerést!

 

Szerző:

Posch Gabriella

Spinning® Mesteroktató, kerékpár edző

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.